11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلامت سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتاب ایده‌ها، نظریات علمی که جهان مدرن را شکل دادند

کتاب ایده‌ها، نظریات علمی که جهان مدرن را شکل دادند ؛سعی بر آن دارد تا روند نوآوری های علم و فنآوری را در راستای موضوعاتی نظیر دانش مواد، فناوری حمل و نقل، زمین، فضا و همچنین زیست‌شناسی و پزشکی با کلامی ساده و روان برای خوانندگان بازگو نماید.

کتاب ایده ها - نظریات علمی که جهان مدرن را شکل دادند به  ترجمه و تالیف دکتر حسین فخرزاده، استاد مرکز تحقیقات سلامت سالمندان و خانم مرجان یوسف زاده کارشناس ارشد اختر فیزیک توسط انتشارات سبزان به چاپ رسید.

در این کتاب روند نوآوری های علم و فنآوری در راستای موضوعاتی نظیر دانش مواد، فناوری حمل و نقل، زمین، فضا و همچنین زیست‌شناسی و پزشکی با کلامی ساده و روان برای خوانندگان بازگو شده است.   

در مقدمه این کتاب آمده است:

تمایز و پیشرفت انسان‌ خردمند با وجود تشابه بخش اعظم ساختار کروموزوم و مغز او با سایر نخستی‌ها، ایجاد شده است. هیچ یک از رده‌های مختلف زیستی پایین‌تر از انسان، هیچگونه تمدنی را پایه‌ریزی نکرده اند. روند نوآوری‌های بشر از ابتدا که با کشف و مهار کردن آتش شروع شد تا امروز که در مسیر مسکونی کردن سیارات منظومه شمسی و توسعه روزافزون هوش مصنوعی قرار داریم، همه‌جانبه و نمایی بوده است. امروزه، به موازات ایده‌ها و نظریات علمی حاصل تفکر بشر و با استفاده از شناخت قوانین حاکم بر جهان، شاهد پیشرفت‌های درخشان فناوری هستیم که تمام جنبه‌های زندگی بشر امروز را دگرکون کرده‌اند.

 از سوی دیگر، پیشرفت‌های شگرفی نیز در زمینه‌های سلامت و پزشکی حاصل شده است. اکنون انسان در آستانه گذار از فاز تمدنی صفر به فاز تمدنی یک قرار دارد. انسان آینده با قابلیت اتصال مغز به رایانه‌های پرقدرت بسیار هوشمندتر و توانمندتر خواهد شد. با قریب‌الوقوع بودن اتمام منابع انرژی بر روی زمین که در بازه‌ی هزارسال آینده رخ خواهد داد، انسان به دنبال استخراج منابع انرژی از سیارات و سیارک‌های منظومه شمسی و مسکونی کردن سیاراتی مانند مریخ است. در آینده نزدیک دغدغه بشر باید حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از گرمایش زمین و فرآهم آوردن امکانات عادلانه زیست معقول و رفاه همگانی باشد. این موضوعات و بسیار از مطالب دیگر در خصوص تاریخ علم در کتاب " ایده‌ها، نظریات علمی که جهان مدرن را شکل دادند" مورد بحث قرار گرفته اند.

کلمات کلیدی
حوریه سلطانی مهاجر
تهیه کننده:

حوریه سلطانی مهاجر